Tuesday, June 17, 2008

Abah

Aku dengan Faiz dan Muiz depan Masjid Putrajaya
---------------------------------------------------------------

Aku tak tau samada ini perasaan aku sorang atau apa.

Tiap kali aku lihat gambar arwah abah, aku menjadi sayu sangat2. aku masih rindu dgn dia. rindukan bau peluh dia, kekasaran tapak tangan dia bila aku salam dan cium tangan, aku rindukan suara dia, aku rindu gurauan dia.

Minggu depan aku akan balik kampung, tak dapat jumpa abah lagi dah. Depan kawan2 aku cuba kuatkan hati, sibukkan diri tapi hakikatnya aku cuba jadi tabah dan kuatkan semangat. Lepas nie, kalau aku mengandung dan bersalin, takde lagi abah yang sibuk nak cepat2 ke hospital tengok aku.

Aku masih teringat riak wajah abah masa kat Hospital Tun Aminah, JB masa aku patah kaki. Wajah abah pagi tu memang risau sangat. Aku teringat dulu tiap kali aku pergi check-up dgn Dr pakar ttg penyakit buah pinggang aku (umur dah 21 tahun masa tu). aku cakap dengan abah, tak yah teman aku sebab abah kerja. Tup2 masa aku tunggu Dr, abah sampai. Rasanya tak pernah lagi dia miss teman aku.

Aku paling rapat dgn abah, walaupun lepas kahwin dan nak balik Kedah, Abah mesti naik kereta dgn aku. Lepas nie tak de dah abah nak naik kereta aku. Orang tgk aku kuat tp dalam hati, hanya Allah SWT saja yang tahu.

Aku satu2nya anak dia yg tinggal di asrama dari form 1 sampai habis belajar U. aku ingat masa aku form 1, tiap2 petang abah dtg melawat aku. Itu cara abah nak kuatkan semangat aku utk duduk asrama dan belajar. Masa form 4, tiap2 minggu abah melawat aku di Bukit Mertajam.

Aku ingat lagi, masa Standard 6, aku dapat UPSR 5 A. Abah punya seronok siap tanya aku nak hadiah apa. Aku kata nak kamera tp dalam fikiran, aku cuma nak kamera yang kecik, nipis dan panjang tu. Kamera lama. Tapi abah siap bawak aku p kedai gambar dan belikan aku kamera Olympus - RM500. Masa tu memang dikira mahal. Terkedu aku masa tu.

Masa aku masuk UTM, abah la paling sibuk belikan beg, baju dan sewa van. Baru aku tau yg duit aku masuk U tu, duit bonus abah. Yg aku terkejut, lepas result SPM tak sempat aku pesan beli borang UPU. Abah balik dah bawak borang tu. Rupa2nya abah beratur panjang pagi tu nak beli borang.

Abah banyak berkorban dan berhabisan utk aku. Dan aku rasa tak banyak mana aku dapat balas jasa abah. Aku macam tak puas dgn abah lagi, tapi dia dah pergi dulu.
Abah seorang yg amat pentingkan masa dan teratur dokumen penting. Itu pengajaran penting yang aku belajar dari dia dan aku cuba terapkan kepada anak2 aku. Cucu kesayangan dia.

Tapi aku redha dgn Qada' dan Qadar. Ada hikmahnya abah pergi dulu. Hanya Allah yg tahu perancangannya.

Aku doakan abah dilapangkan kuburnya, diterangkan kuburnya, diringankan siksa kuburnya, diberatkan amalan kanannya, dimasukkan ke syurga dgn cepat dan tergolong dalam golongan orang2 beriman.

Al-Fatihah.

No comments: