Saturday, August 21, 2010

Cerita hari nie

Pagi nie aku rajin terlebih. Siap potong kain dan jahit seluar tiduq utk muiz & faiz. Testing la.

Start gunting pukui 9.30 pg. Depa x mandi lagi. Pkl 10.30 pg, depa mandi.




Muiz pi mengaji, tinggal la adik dgn aku. Dia x mau pakai seluaq sbb tunggu aku jahit seluaq dia. Setiap 30 minit, adik tanya aku, "mak dah siap ka?". Adoi adik oii, mak hg nie amatur lagi. Itu yg terhegeh2.

Dlm nk siap tu, sat benang tercabut la, benang bawah x naik la. Ish macam2.




Anyway ini hasilnya seluaq adik. Lepas tu jahit seluaq muiz plak. Hahahaha cawat dia terpendek plak. Husband ckp x pa la. Baru cuba ;-D



Ini la hasilnya.




Petang plak, aku start masak utk buka. Nasi tomato, ayam masak ros dan kuih cara (pakai acuan ina yg aku pinjam tu).

Comel2 ja. Dapat la 30 set.




Resepi mak wana ye :

2 cwn tepung gandum
1-2 cawan santan (agak2 nnt)
1 biji telur
1/2 cwn air pandan (3 helai daun pandan)
Garam sikit
Minyak sikit (masuk dlm adunan)
Gula

Cara-cara :

Masuk garam dlm tepung. Masuk air pandan dan santan. Bancuh jgn bagi cair sgt. Masuk telur. Kacau. Masukkan adunan dlm blender. Tambah minyak sikit. Blend.

Panaskan acuan. Acuan nie kena lapik dgn dawai mata punai supaya acuan rata dan api x dekat sgt. Api perlahan ja.

Dah panas, lap lubang acuan dgn daun pandan yg dicelup dlm minyak. Sendukkan adunan. Pastu masukkan gula pakai sudu kecil. Tutup dgn tudung periuk. Dlm 2 minit, tgk dah masak dan cungkil/ceduk dgn sudu.

Ulang balik ye.

Selamat berbuka =P

-: Cetusan rasa, nukilan hati :-

3 comments:

Cahaya said...

Mak, seluar kakak xde ke?
:-p

1na said...

Kakak .... kakak...

Spenda ada la... Nak?

ieYna said...

mesti spenda utk raya.

wah!wah!wah!