Saturday, August 15, 2020

Sharing - set ujian

Ramai di antara kita selalu takut kalau akan datang ujian, tapi sebenarnya kita jangan risau. Ujian ni mmg Allah dah janji kita akan kene lalui. Hidup dekat dunia ni mmg untuk diuji. Tapi Allah juga janji yang Allah tak akan beri kita ujian yang kita tak boleh tanggung. Jadi Allah dah siap2 set ujian kita semua tu kita mmg guarantee boleh lalui asal kita tetap di jalan Allah.

Dulu masa takde belajar agama, tak faham iman dan tauhid, I pun selalu rasa serabut when trials afflicted me. I rasa mcm Allah ni asyik nak punish I je. And I start to compare my sins with others. I rasa mcm ehhh I bukan buat dosa teruk sgt pun, tapi mcm2 ujian datang.

But Alhamdulillah for knowledge and Quran. Bila I faham kenapa Allah uji dan bila kene uji tu sbnrnya Allah ade sentiasa, and akan tolong I, I am happy. Biar jatuh terduduk mcm mana sekali pun, I akan ckp to myself, takpe Allah ada. Allah dah janji yang I akan diuji benda yang I boleh carry je. Allah have confidence in me, and I should have confidence in Allah’s plan too. I tak boleh sangka buruk dengan Allah.

In one hadith pun ada cakap yang maksudnya, bila Allah uji tu sebab Allah sayang kita, nak ampunkan dosa2 kita dan nak naikkan darjat kita di sisiNya. Allah nak mudahkan jalan kita nak pergi Syurga, sebab Allah tak nak kita susah2 dkt hari akhirat nanti. Sebab Allah tahu yang kalau Dia bagi sesuatu ujian tu kita akan sabar dan go through ujian tu dengan cara yang Allah redha.

I mmg sedih, sakit, takut bila kene uji, but I remember Allah selalu ada. Allah takkan tinggalkan I sorang2. Even if it is so hurtful, I bangun setiap hari cari Allah in my heart and hidupkan semangat tu dengan ibadah.

I doa selalu Ya Allah give me beautiful patience to endure all trials from You and allow my tongue, my heart and my actions say Alhamdulillah and show shukur to You Ya Rabb, because all Your plans for me is the best and it is for my own good, and for that I love You Ya Allah and I want to continue to please You forever.

Always ask Allah to ease for us to go through trials in life. 

You can do this champ! ✨

Source : telegram ayeshashares

Day 153 | 25 Zulhijjah 1441 1441 H
PKPPemulihan 67

#stayathome #stayhealthy #kitajagakita #pkp2020

No comments: