Friday, June 24, 2005

Anak ...

Aku sejak dengar cerita nie memang sentiasa berharap dan berdoa yg anak akak nie dijumpai semula.

Bukannya apa... teringat kisah sorang budak cina nie yang kena culik & tak jumpa sampai sudah. Mak bapak dia punya la cari, ada org kata pernah jumpa kat siam tapi budak tu dah kena potong tangan & jadi peminta sedekah... Zalim... Kejam... Dengar kata budak nie dah jadi bodo akibat ditortured oleh sindikit culik budak nie.... tak dak kata2 yg boleh gambarkan perasaan aku.

Dulu kecoh kes org culik budak dalam buaian... Ngeri aku nak pikir... insan yang tak tau apa2. insan yang perlu perlindungan kita... ishhh tak tergambar dgn kata-kata.

Itu kes culik budak... la nie member aku bagitau yg ada kena culik untuk jual organ... ish apa nak jadi dgn dunia sekarang nie...

La nie bila aku ada anak sendiri... aku boleh paham perasan akak tu. Terasa lagi masa mengandung, bersalin (citer aku dulu). tiba-tiba anak kena culik... ishh...

hubby aku pernah citer yg dulu masa dia pegi pasar bawak M (aku kat rumah, buat kerja rumah), ramai org kat pasar tu bergilir nak dukung dia (nie bukan kes perasan anak dia comei nooo), hubby aku citer masa depa dukung tu mata dia liar dok perati, bukan apa takut jadi apa2. ye la zaman la nie payah nak percaya kat org... org menipu nie ramai...

bila kes akak nie hilang anak dia... aku berdoa biarlah budak nie selamat dan dijumpai semula... Alhamdullillah, semalam polis dah jumpa baby tu dalam keadaan selamat dan sihat. aku tengok paper star, memang ada iras muka mak dia kat hidung & kening...

aku rasa org yg culik tu mungkin ada reason and problem sendiri.

Tapi bagi aku masyarakat pun menyumbang jugak dalam bab-bab bagi stress nie.

Masa aku baru kahwin dulu, aku terpaksa berpisah sementara dgn hubby. aku kerja kat penang, hubby kat KL (lebih kurang 6 bulan pisah). Pastu aku dapat tukar KL. So, dalam tempoh tu, hubby kena berulang-alik KL-Penang. bila aku ada meeting KL, aku p sana. so bila aku balik penang, mak cik-mak cik penang (Mami penang) nie asyik tanya aku bila nak mengandung dan beranak? Boring aku....

Lama-lama benda nie jadi stress bg aku & hubby. Bukannya kami tak mau tapi takdak rezeki lagi... yg aku heran tu, family tak gaduh sangat tapi org kampung yg lebih... sebab tu la aku rasa masyarakat (kampung???) yang suka bagi stress kat orang. kang bila takdak anak, kata si pompuan tu mandul la... apa la... betui tak? bagi yg bernasib baik, ok la... bagi yg ada masalah, rasa nak avoid org kan bila asyik kena soalan cepumas tu...

Entahlah bagi aku yg masih setahun jagung nie... ini hasil permerhatian aku...

Naluri seorang ibu memang lain....

No comments: